Opakowanie jest jednym z najważniejszych elementów łańcucha dostaw w przemyśle. Ma zapewniać bezpieczeństwo zawartego w nim produktu i być funkcjonalne podczas transportu i składowania. Idealnie jest, gdy przy tym jest estetyczne i ekologiczne, nadające się do recyklingu.
Warunki te bez wątpienia spełnia przedsiębiorstwo BART Sp. z o.o, firma o blisko 30-letniej historii, ze 100-proc. udziałem kapitału polskiego. To producent tektury falistej i gotowych opakowań z tektury wielowarstwowej z nadrukiem wielokolorowym (fleksograficznym HD i offsetowym) do różnorodnego zastosowania, głównie w branżach: spożywczej (mięsnej, owocowo-warzywnej) i farmaceutycznej, ale też elektronicznej czy meblarskiej. Rosnące zapotrzebowanie na opakowania służące do handlu internetowego, dało firmie szansę na odrobienie strat po destabilizacji rynku spowodowanej pandemią. Dla firmy korzystny jest również wzrost popytu na artykuły codziennego użytku. BART produkuje także opakowania wielkogabarytowe z tektur ciężkich i nie unika wyzwań nietypowych, realizowanych na indywidualne zamówienie kontrahenta.
Trzy dekady nieprzerwanej obecności na rynku polskiej firmy, w tak mocno konkurencyjnej branży, imponują. Na mocną pozycję spółki, zaufanie rynku i odnotowywane sukcesy biznesowe największy wpływ miała ciężka praca, determinacja, zaangażowanie i wysoka jakość produktów i usług, co firma uzyskuje poprzez zastosowanie najnowocześniejszych technologii, w oparciu o wdrożone systemy zarządzania jakością, środowiskiem, bezpieczeństwa żywności (BRC) czy kontroli pochodzenia produktu gospodarki drzewnej (FSC). BART jest uczestnikiem zrównoważonego łańcucha dostaw surowców, nie stosuje szkodliwych substancji (np. klejenie odbywa się przy użyciu biodegradowalnej skrobi), a opakowania nadają się do pełnego recyklingu. Polityka środowiskowa firmy skupia się nie tylko na ekologii produktu, ale odnosi się do całego procesu technologicznego od surowca do finalnego wyrobu, a bieżącemu badaniu poddawane są m.in. parametry wód kotłowych, uzdatnionych, kondensatów, ścieków poprodukcyjnych oraz powietrza. Nowoczesne urządzenia pomiarowe firmowego laboratorium oraz działu kontroli jakości sprawdzają parametry wytrzymałościowe surowców, półproduktów i wyrobów gotowych.
Jak podkreśla zarząd przedsiębiorstwa BART, jego największym atutem jest elastyczność i nieszablonowe podejście, co uzyskiwane jest dzięki jednemu z najbardziej kompleksowo wyposażonych zakładów w Europie. Innowacja, automatyzacja, robotyzacja, to słowa klucze w tym zakresie, dzięki którym BART potrafi „uszyć produkt na miarę”, pod względem oczekiwań kontrahenta i przy utrzymaniu optymalnej relacji pomiędzy jakością a ceną.
Przedsiębiorstwo BART na rynku obecne jest od 1992 r. Jego założyciele, to papiernicy z 50-letnim dziś doświadczeniem w branży. Firma jest podręcznikowym przykładem „garażowych” początków biznesu. Zaczynała produkcję na jednej „enerdowskiej” maszynie zakupionej z odzysku, której miesięczne moce produkcyjne były mniejsze, niż dobowe dzisiejszego zakładu. BART szybko wyrósł na czołowego gracza na rynku w tej części Europy z zaawansowanym technologicznie parkiem maszynowym z kilkunastoma liniami produkcyjnymi i wykwalifikowaną kadrą specjalistów (blisko 300 osób).
Firmę cechuje wyjątkowo duża dynamika wzrostu. Do dziś BART wytworzył 2,5 mld m2 tektury, a jego aktualne moce produkcyjne wynoszą ok. 180 mln m2 tektury i 140-150 mln m2 opakowań rocznie, z czego 40 proc. trafia na eksport. Firma stawia na nieustanny rozwój, zatem potencjał i wydajność zostaną wkrótce znacznie zwiększone, dzięki inwestycji rozbudowy zakładu i jego dalszą automatyzację. Wbrew pozorom robotyzacja nie wpłynie na redukcję zatrudnienia, a wręcz przeciwnie – przyczyni się do konieczności zwiększenia liczby specjalistycznych stanowisk.
Joanna Chrustek, Jacek Majewski