Pomimo licznych sygnałów ze strony przedsiębiorców, wskazujących na potrzebę dodatkowego czasu i doprecyzowania regulacji, termin wejścia w życie systemu kaucyjnego, czyli 1 października 2025 r., pozostaje utrzymany - podaje Prawo.pl. Według serwisu wdrażanie rozwiązań w warunkach niepewności prawnej i organizacyjnej będzie bardzo trudne.
Jak przypomina portal Prawo.pl, system kaucyjny miał być przepisem na czystsze środowisko i lepszy recykling. Producenci mieli dostosować opakowania, sklepy miały przyjmować zwroty, konsumenci - odzyskiwać pieniądze. Wszystko w jednym, przejrzystym łańcuchu. - W praktyce to, co miało być prostym procesem, stało się złożoną operacją logistyczną, której koszt i ryzyko spadły głównie na producentów i handel - twierdzą Magdalena Krzemińska i Wojciech Dobroś, adwokaci z KKG Legal Kubas Kos Gałkowski, cytowani przez Prawo.pl.
Poszczególne podmioty - producenci, operatorzy systemu kaucyjnego i handel detaliczny - otrzymały obowiązki, których zakres i wzajemne powiązania nie zostały w pełni doprecyzowane. Prawo.pl wskazuje, że w efekcie przedsiębiorcy zmuszeni są do natychmiastowego wdrażania rozwiązań w warunkach niepewności prawnej i organizacyjnej, przy braku jednoznacznych procedur lub przy istnieniu konkurencyjnych interpretacji tych samych przepisów.
Jak zauważa Prawo.pl, z perspektywy rynku część problemów staje się widoczna dopiero w momencie zbliżającego się uruchomienia systemu. Jako przykład serwis podaje niedawne stanowisko Ministerstwa Klimatu i Środowiska, dotyczące objęcia systemem kaucyjnym drogerii, aptek, sklepów sportowych i stacji benzynowych, problem kaucji przy przekazywaniu przez producentów i innych przedsiębiorców darmowych produktów (np. do banków żywności, szpitali czy pracownikom) czy doprecyzowanie zasad zbiórki i przekazywania kaucji. Nie wszystkie problemy pojawiły się dopiero teraz – wiele z nich było sygnalizowanych wcześniej, zwłaszcza ze strony przedsiębiorców, mających doświadczenie z obiegiem opakowań zwrotnych.
Wprowadzenie systemu kaucyjnego wiąże się z obowiązkami kontraktowymi, których nie sposób pominąć. Serwis Prawo.pl, przypomina, że każdy podmiot sprzedający produkty w specjalnie oznakowanych opakowaniach, jest zobowiązany do pobierania kaucji. A skoro kaucja jest pobierana, sklep musi działać w porozumieniu z operatorem systemu, co w praktyce oznacza konieczność zawarcia stosownej umowy.
Obowiązek pobrania kaucji dotyczyć będzie każdego punktu sprzedaży - także automatów oferujących napoje w takich opakowaniach, czy punktów sprzedaży w trakcie imprez masowych. Trudno przy tym przyjąć, że ustawowy obowiązek zawarcia umowy między operatorem a prowadzącym jednostkę handlu detalicznego oznacza konieczność akceptacji wszystkich warunków, np. w zakresie handling fee (opłata manipulacyjna) czy warunków obsługi zbiórki, a wobec braku ustawowego, systemowego uregulowania treści takich umów i funkcjonowania wielu operatorów istnieje realne ryzyko sporów - czytamy na łamach Prawo.pl.
Źródło: PAP MediaRoom / Prawo.pl
Bez precyzyjnych przepisów wdrażanie systemu kaucyjnego będzie trudne
