Co piąty Polak pracuje więcej niż 9 godzin dziennie. Głównie dlatego, że czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania, chce więcej zarobić lub sprostać wysokim wymaganiom szefa. Nowa rzeczywistość znacząco utrudnia zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym – to problem dla 26% aktywnych zawodowo Polaków. Dla pracodawców to jasny sygnał, by wesprzeć zatrudnionych, aby mogli efektywnie pracować i nie dali się zwariować.
Według danych OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) Polska jest w czołówce państw europejskich pod względem liczby przepracowanych godzin z wynikiem średnio 1792 godzin rocznie! Eksperci są zgodni, że nadgodziny utrudniają efektywne odpoczywanie i zaburzają komfort życia.
Co piąty zatrudniony pracuje ponad 9 godzin dziennie
Wyniki badania „Jak pracować i nie zwariować?”, przeprowadzonego przez Sodexo Benefits and Rewards Services, pokazują, że co piąty Polak pracuje powyżej 9 godzin na dobę. 20% ankietowanych deklaruje, że na wykonywanie swoich obowiązków poświęca dziennie minimum godzinę więcej niż przewiduje Kodeks Pracy w Polsce. Zgodnie z artykułem 129 KP, czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy.
Poczucie odpowiedzialności zaburza work-life balance
W zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym przeszkodą jest poczucie odpowiedzialności za przyjęte zadania – tak wskazało 41% badanych. Co trzeci aktywny zawodowo Polak poświęca się pracy, by otrzymać wyższe wynagrodzenie za nadgodziny. Pracuje więcej, bo ma za dużo obowiązków lub chce sprostać wygórowanym wymaganiom przełożonego.
Praca w nadgodzinach, przeciążenie zadaniami i brak równowagi pomiędzy życiem rodzinnym a zawodowym są przyczynami spadku motywacji u pracowników. Dlatego odpowiedzialne organizacje wprowadzają takie zmiany w kulturze organizacyjnej, które skutecznie wspierają dobrostan pracowników i budują ich zaangażowanie.
-W Sodexo postawiliśmy na budowanie współodpowiedzialności za losy firmy i zaangażowaliśmy do tego procesu wszystkich pracowników, bez wyjątku – od Zarządu, przez kadrę kierowniczą po pracowników wykonawczych. Staramy się edukować naszych menadżerów, aby wsłuchiwali się w głos swoich zespołów i dawali im przestrzeń do decyzji, w jaki sposób chcą osiągnąć postawione przed nimi cele. Takie podejście sprawia, że z jednej strony wspieramy naszych pracowników w realizacji zadań jakie przed nimi stoją, a z drugiej dajemy im swobodę do działania. Staramy się także budować wśród pracowników świadomość, że mogą i powinni otwarcie wyrażać swoje pomysły i opinie. To sprawia, że czują się bardziej komfortowo, rozumieją sytuację swoją i firmy, a także są zaangażowani i zmotywowani w budowanie wspólnego sukcesu.
Kamila Głogowska, HR Partner, Sodexo Benefits and Rewards Services
Większość pracowników świadoma znaczenia work-life balance
Aż 75% pracowników jest świadoma, jak duży wpływ na ich dobrostan i zaangażowanie ma zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Ale sama świadomość to nie wszystko. Zatrudnieni oczekują realnego wsparcia w tym obszarze. I pomimo, że większość pracodawców wspiera swoich ludzi w kształtowaniu tej równowagi, to wciąż 23% firm nie podejmuje żadnych aktywności wspierających work-life balance. Najwyższa pora by to zmienić!
O badaniu „Jak pracować i nie zwariować?”
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 12.02-19.02.2021 metodą wywiadów on-line (CAWI) przez pracownię badawczą SW Research, na reprezentatywnej próbie aktywnych zawodowo Polaków, pracujących w firmach zatrudniających powyżej 50 pracowników (N = 1247).