Polscy pacjenci od lat zmagają się z uciążliwym procesem umawiania się na wizyty lekarskie. Zmiana wreszcie nadchodzi — Ministerstwo Zdrowia zapowiada wprowadzenie centralnego systemu e-rejestracji na wszystkie świadczenia medyczne.
Zgodnie z harmonogramem przedstawionym przez wiceministra Marka Kosa, system ten ma zostać wdrożony docelowo do 2029 r. Już od sierpnia 2024 r. do pilotażu mogą przystępować placówki mające umowę z NFZ na realizację badań profilaktycznych i świadczeń kardiologicznych.
Docelowo, do 2029 r. system ma objąć wszystkie zakresy świadczeń opieki zdrowotnej w całym kraju. Pacjenci będą mogli łatwo i szybko umówić się na wizytę przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP) lub aplikację mojeIKP. To znacząca zmiana w stosunku do obecnej sytuacji, gdy często trzeba wykonywać dziesiątki telefonów, by uzyskać termin.
E-rejestracja, czyli nowy sposób umawiania wizyt do lekarza. Ministerstwo Zdrowia podało termin
Nowy system ma przynieść także wymierne korzyści dla samych placówek medycznych. Pozwoli na lepszą organizację pracy, ograniczenie liczby nieodwołanych terminów oraz uzyskiwanie informacji o dostępności świadczeń w czasie rzeczywistym.
— Centralna e-rejestracja to ważny krok w kierunku poprawy dostępności do opieki zdrowotnej w Polsce — podkreślił Kos. Choć wdrożenie rozwiązania potrwa kilka lat, docelowo ma znacząco skrócić czas oczekiwania na wizyty u specjalistów.
Internetowe Konto Pacjenta to bezpłatna platforma cyfrowa udostępniana przez Ministerstwo Zdrowia, która służy jako centralne miejsce dla informacji o zdrowiu pacjenta. IKP dostępne jest dla każdego obywatela Polski posiadającego numer PESEL. Dzięki tej platformie pacjenci mogą uzyskać szybki dostęp do swoich dokumentów medycznych, takich jak e-recepty, e-skierowania czy informacje o przebiegu leczenia.
Za pomocą IKP pacjenci mają również możliwość:
- przeglądania historii swojego leczenia — w tym wizyt lekarskich, wyników badań czy przepisanych leków,
- odbierania e-recept i e-skierowań, które mogą być realizowane bez potrzeby drukowania,
- składania deklaracji wyboru lekarza POZ (Podstawowej Opieki Zdrowotnej) bez wizyty w przychodni,
- śledzenia informacji o szczepieniach, np. przeciwko COVID-19,
otrzymywania powiadomień o konieczności realizacji badań profilaktycznych czy wizyt kontrolnych.
IKP jest także miejscem, w którym rodzice mogą uzyskać dostęp do dokumentacji medycznej swoich dzieci, a także umożliwia upoważnienie innych osób do wglądu w dokumentację medyczną pacjenta, co może być niezwykle przydatne w sytuacji nagłej potrzeby opieki medycznej - wyjaśniono.
Aby skorzystać z Internetowego Konta Pacjenta, należy zalogować się na stronie pacjent.gov.pl za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub aplikacji mobilnej banku obsługującej taką funkcję - napisano.
Aby ułatwić korzystanie z IKP, Ministerstwo Zdrowia wprowadziło aplikację mobilną o nazwie Moje IKP. Aplikacja jest dostępna na systemy iOS i Android i oferuje większość funkcji dostępnych na koncie IKP w wersji przeglądarkowej.
Dzięki aplikacji Moje IKP użytkownicy mogą:
- zarządzać e-receptami i e-skierowaniami w formie mobilnej — wystarczy pokazać kod QR w aptece, by zrealizować receptę,
- sprawdzać terminy wizyt i badań,
- otrzymywać powiadomienia o nowych dokumentach medycznych czy przypomnienia o terminach badań profilaktycznych,
- monitorować dawkowanie leków dzięki wygodnym powiadomieniom,uzyskać szybką pomoc w razie nagłej potrzeby, jak np. kontakt z teleporadą. (jmk)
Foto: Dimedic // Piotr Brzózka
Źródło: Fakt.pl