Rozmowa z Katarzyną Siemaszko, Prezes Zarządu Warmińskiego Banku Spółdzielczego w Jonkowie
W tym roku Warmiński Bank Spółdzielczy obchodzi swoje 50. urodziny. Jaka była geneza jego powstania i jak ewoluował na przestrzeni tego półwiecza?
Warmiński Bank Spółdzielczy swoją działalność rozpoczął 1 lipca 1975 rok, kiedy grupa kilkunastu osób założyła spółdzielnię finansową o nazwie Bank Spółdzielczy w Jonkowie.
W wynajętym, niewielkim lokalu znalazło pracę kilka osób, których zadaniem była obsługa miejscowych rolników, nielicznych wtedy rzemieślników oraz mieszkańców gminy. Bank rozpoczął służbę swoim członkom i klientom, a jego samorząd i załoga robili wszystko, aby ich spółdzielnia się rozwijała, budowała fundusze własne i rosła w siłę. Udało się. Bank przetrwał wichry dziejowe i rozpoczął, wraz ze zmianami ustrojowymi w 1989 r., nowy etap funkcjonowania.
Właśnie wtedy, na początku lat 90. nastąpił największy rozwój banku, którego punktem kulminacyjnym było otwarcie w lutym 1997 r. nowej, własnej siedziby. Rok ten był szczególny także z innego powodu. Rozpoczęły się wówczas rozmowy, w wyniku których, z dniem 1 września 1997 r., bank jako pierwszy w regionie przeprowadził proces przyłączenia zewnętrznego podmiotu - Banku Spółdzielczego w Łukcie (istniejącego od 1963 r.) i Banku Spółdzielczego w Świątkach (działającego od 1950 r.). Nowe placówki stały się oddziałami naszego banku. 1,5 roku później przyłączone zostały dwa kolejne Banki Spółdzielcze: w Miłakowie i w Dobrym Mieście. Ponieważ już wówczas działaliśmy na znacznie większym niż pierwotnie terenie, zmieniliśmy nazwę na Warmiński Bank Spółdzielczy, a w nowej strategii postawiliśmy na rozwój, wzmocnienie kapitałowe i pozyskiwanie nowych rynków.
Na początku lat 2000, w Polsce powstawały pierwsze projekty bankowości internetowej. Nie pozostawaliśmy w tyle i już w 2006 r. uruchomiliśmy nasz serwis online, a w 2021 - bankowość mobilną, która nieustannie wzbogacana jest o kolejne funkcjonalności, w tym m.in. system BLIK, tzw. „moje ID”, czy kantor wymiany walut. Wdrożenia te wymagały nowoczesnych technologii opartych na nowym systemie obsługi Banku oraz bankowości elektronicznej (2023 r.). Od bieżącego roku naszą ofertę wzbogacają nowe usługi: leasingu i faktoringu.
Obecnie Warmiński Bank Spółdzielczy posiada 9 placówek i skupia ponad 500 członków. Mamy 9 własnych urządzeń typu bankomat/wpłatomat. a także umożliwiamy naszym klientom korzystanie z ponad 8 tys. bankomatów bezprowizyjnych operatorów zewnętrznych.
Czy zgodnie z tradycjami bankowości spółdzielczej Państwa usługi trafiają głównie do mieszkańców i przedsiębiorców regionu? Jakie produkty Bank oferuje?
Aktualny obszar naszego działania, to województwo warmińsko-mazurskie oraz gminy województw ościennych: podlaskiego, mazowieckiego, pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Niemniej jednak w gronie naszych klientów są również mieszkańcy z innych regionów Polski. Obsługujemy klientów indywidualnych, czyli osoby fizyczne i instytucjonalnych (przedsiębiorców, rolników, wspólnoty mieszkaniowe oraz Jednostki Samorządu Terytorialnego).
Naszą ofertę stanowią wszystkie najnowocześniejsze produkty i usługi finansowe. Oprócz prowadzenia rachunków i lokat są to m.in. kredyty, karty kredytowe i płatnicze, w tym wielowalutowe, gwarancje bankowe, ubezpieczenia oraz wspomniane już leasing, faktoring i szereg usług bankowości mobilnej i elektronicznej.
Jakie są Państwa atuty? Czym przewyższają Państwo banki komercyjne ogólnopolskie i zagraniczne? Czy jako polski i lokalny podmiot, WBS jest chętniej wybieranym przez mieszkańców i przedsiębiorców regionu?
Jesteśmy bankiem opartym w stu procentach o polski kapitał, działamy lokalnie, blisko ludzi, mocno angażując się działalność społeczną i kulturalną. Naszym niewątpliwym atutem jest dużo większa, niż w bankach komercyjnych możliwość bezpośredniej, indywidualnej obsługi klientów. Dzięki zakorzenieniu w strukturę społeczną regionu, dysponujemy zdecydowanie bardziej komplementarną znajomością potrzeb naszych klientów, a uproszczona hierarchia struktury banku sprawia, że możemy szybko podejmować newralgiczne decyzje, zarówno te, dotyczące oczekiwań klientów, jak i naszej firmy. Oferta jest transparentna, a warunki realizacji ważnych dla klientów usług i transakcji są ustalane indywidualnie. „Bank blisko ludzi” to dla nas nie jest slogan, tylko codzienna rzeczywistość.
Jak duże znaczenie mają dla Banku takie aspekty, jak historia i tradycja?
Jak wspomniała Pani na wstępie, w tym roku obchodzimy jubileusz 50-lecia. Ta półwieczna historia oraz tradycje, zwłaszcza spółdzielcze, są dla nas niezmiernie istotne, ponieważ są fundamentem naszej tożsamości i mają przełożenie na rozpoznawalność Banku na lokalnym rynku oraz na postrzeganie go jako instytucji oferującej nie tylko szeroką gamę atrakcyjnych i nowoczesnych produktów i usług, ale także jako dbającej o bezpieczeństwo finansowe klientów, prowadzącej szeroką działalność społeczną na rzecz lokalnej społeczności. Wspieramy Domy Pomocy Społecznej, Ochotnicze Straże Pożarne, kluby sportowe, działalność artystyczną i szereg wydarzeń kulturalnych. Na rzecz Hospicjum Palium w Olsztynie przeznaczyliśmy 50 tys. zł zebrane podczas gali z okazji 50-lecia istnienia Banku, a za wszystkie dotychczasowe działania na rzecz tej instytucji zostaliśmy uhonorowani statuetką Przyjaciela hospicjum.

Jesteśmy Bankiem z historią i tradycjami, co jest niezwykle istotne ze względu na formułę prowadzonej działalności. Nasza aktywność w zakresie społecznej odpowiedzialność, to wszystkie działania w obszarze ESG, dbałość o środowisko i warunki pracy. Bardzo inwestujemy w naszych pracowników i ich rozwój. To oni są naszym największym kapitałem. Kadra jest bardzo zaangażowana w każdy obszar działalności Banku. To wspaniały zespół, otwarty na nowe wyzwania.
Jakie są kierunki rozwoju Warmińskiego Banku Spółdzielczego w najbliższym czasie?
Priorytetem pozostaje nieustanne zapewnienie bezpieczeństwa finansów naszych klientów, co jest szczególnym wyzwaniem w dobie rosnącej liczby przestępstw cyfrowych oraz coraz szerszej automatyzacji procesów i zadań np. EOD (kredyty, depozyty, monitoring i windykacja) oraz digitalizacja. Kluczowym będzie dalsze wdrażanie produktów oraz usług atrakcyjnych dla klientów, zwłaszcza młodego pokolenia, wdrażanie nowoczesnych rozwiązań i technologii, w tym wykorzystujących narzędzia sztucznej inteligencji.
Z uwagi na nieustannie zmieniające się przepisy, dużym wyzwaniem pozostaje bieżące dostosowywanie się do nich, a także spełnianie standardów bezpieczeństwa w zakresie przetwarzania, przechowywania, przesyłania i wymiany informacji.
Rozmawiała Zuzanna Pawełczyk
