O stałej pracy nad ofertą i dopasowywaniu jej do potrzeb klientów oraz bardzo istotnej roli zespołu w kreowaniu i rozwijaniu marki rozmawiamy z Sylwestrem Nadolskim, Kierownikiem Sprzedaży Krajowej w HM Helvetia Meble Sp. z o.o. Sp.K.
Jakie były początki Państwa firmy i jak ocenia Pan aktualną pozycję rynkową marki Helvetia?
Spółka HM Helvetia Meble powstała w 1991r. i obecnie jest częścią międzynarodowego holdingu – IMS Group.
Początki naszej działalności to specjalizacja głównie w meblach do sypialni, a pierwsze produkty takie jak linie „Barcelona” czy „Twister” cieszyły się uznaniem wśród klientów w całej Europie.
Dziś, po niespełna 30 latach działalności, jesteśmy firmą zatrudniającą ok. 500 osób i posiadającą ofertę składającą się z ponad 70 programów. Obecnie cechą charakterystyczną marki Helvetia jest ogromna różnorodność na niemalże wszystkich polach działalności: produkcyjnej, handlowej, pod względem oferty, rynków, klientów itd. Naszymi wyrobami można umeblować prawie każde pomieszczenie współczesnego domu czy mieszkania – produkujemy wyposażenie do pokojów dziennych, jadalni, sypialni, szafy, meble młodzieżowe, stoły czy garderoby. Poza Polską, nasze wyroby trafiają do klientów w całej Europie, Azji, Afryce czy Ameryce Północnej, a naszymi partnerami są zarówno małe sklepy w Mongolii czy Izraelu, jak również wielkie europejskie koncerny meblowe.
Nasza obecna sytuacja rynkowa jest stabilna - marka staje się coraz bardziej rozpoznawalna nie tylko w Polsce. Oferta trafia w gusta klientów przez co wzrasta sprzedaż. Jesteśmy, i tak siebie postrzegamy, firmą na etapie rozwoju - w codziennej działalności skupiamy się oczywiście na bieżących celach, ale staramy się również patrzeć za horyzont i przewidzieć przyszłe potrzeby klientów, zmiany rynkowe czy stawiać sobie nowe, coraz większe wyzwania.
HM Helvetia istnieje już prawie 30 lat i stale zyskuje na popularności, w czym można upatrywać źródeł sukcesu marki?
Każdy sukces jest wypadkową co najmniej kilku czynników, jednak zawsze nieodzownym elementem jest człowiek. Upatrując bezpośrednich źródeł sukcesu posłużę się sformułowaniem, które jest powszechnie znane, powtarzane i zabrzmieć może trochę jak banał, ale z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że w naszym wypadku podstawową wartością są ludzie tworzący zespół. Uzupełniające się cechy poszczególnych osób tworzących firmę, zarówno pod względem produkcyjnym, jak i handlowym, sprawiają że całość współgra ze sobą idealnie - są ludzie z nowymi wizjami i pomysłami i osoby, które sprowadzają te pomysły na grunt rzeczywistości, inne z kolei ten sam pomysł ubierają w postać cyfrową lub mają pomysł marketingowy.
Jak w każdym zespole są również osoby z założenia negujące wszelkie nowe idee, ale i ich postawa jest przydatna, bo stanowi miarę własnej determinacji i przekonania do nowości. Ta różnorodność charakterów i podejścia ludzi tworzących zespół HM w tym wypadku sprawdza się idealnie.
W konsekwencji nie brakuje nam pomysłów zarówno pod względem wprowadzania nowych produktów, rozwiązań produkcyjnych, handlowych czy marketingowych. Podstawą jest pomysł, a ten bierze się najczęściej z umiejętności obserwacji rzeczywistości i słuchania ludzi, zarówno wewnątrz firmy jak i naszych klientów, dostawców, a otwarta głowa w tym wszystkim stanowi podstawową wartość.
Czym meble Helvetia wyróżniają się na tle konkurencji?
Przez lata przechodziliśmy różne etapy naszej działalności – również i takie gdzie podstawowym celem, do którego osiągnięcia dążyliśmy, była cena. Dziś ocenić to można jako przydatne doświadczenie, które uczy, ale od lat nie podchodzimy do tego jako do wartości podstawowej. Dość często spotykamy się z różnego rodzaju tańszymi kopiami naszych wyrobów, jednak oglądając je, na pierwszy rzut oka widać z czego wynika różnica w cenie. Sam fakt kopiowania naszych wyrobów, choć dość irytujący, sprawia jednak, że mamy świadomość, że jesteśmy na dobrej drodze tworząc nowe wzory, a to uznajemy za główną wartość - mieć w ofercie ciekawe, dobrze zrobione modele i tym przykuć uwagę klienta. W dalszej dopiero kolejności dążyć do uzyskania odpowiedniej dla wyrobu stawki. Osiąganie odpowiedniego pułapu cenowego w naszym wypadku nie odbywa się kosztem jakości - nie używamy w swojej produkcji materiałów najtańszych, a raczej staramy się je dobierać optymalnie, co dla klienta ostatecznego ma oznaczać mebel dobrej jakości, zakup na lata i w umiarkowanej kwocie.
W ofercie Helvetia znajdziemy produkty tańsze, gdzie cena uzyskiwana jest przez prostą formę mebla, a nie oszczędności materiałowe. Znajdziemy również meble droższe, gdzie podstawą jest design i nowatorska forma, a użyte materiały jak np. szkło na frontach, elementy metalowe, lepsze jakościowo okucia czy ładniejsze uchwyty, wpisane są w podstawę danego wzoru, choć generuje to wyższe koszty jego produkcji. Wszystko sprowadza się na końcu do wartości wyrobu postrzeganej przez kupującego.
Budujące dla nas są przekazywane pozytywne opinie klientów dotyczące poszczególnych wyrobów lub różnorodności naszej oferty. Cieszą nas sygnały z firm specjalizujących się np. w montażu mebli, z których wynika, że nasze wyroby już na etapie składania jakościowo wypadają znacznie lepiej niż produkty dużych firm konkurencyjnych.
Jakie obecnie panują trendy w branży meblarskiej? Które zestawy mebli są najpopularniejsze?
Mówiąc o trendach w meblarstwie nie chciałbym, aby moje spostrzeżenia były traktowane jako odniesienie do całego rynku. Najtrafniej będzie jeżeli posłużę się tylko własnymi obserwacjami i podwórkiem HM.
Przeglądając oferty sklepów w Polsce i za granicą, w zasadzie w każdym pułapie cenowym, dominują meble które w skrócie określić możemy jako styl nowoczesny - prosta forma, z charakterystycznym detalem, ciekawym oświetleniem i bez zbyt dużej liczby ozdobników. Produkt taki można nazwać uniwersalnym, bo wpisuje się w każde wnętrze i ogólne gusta klientów. Trendem, który dobrze przyjął się na rynkach zachodnich i jest już również widoczny w Polsce jest styl industrialny inaczej fabryczny czy loftowy - w meblarstwie oznacza to proste użytkowe formy, gdzie głównie na wzór starych fabryk dominuje łączenie stali z różnego rodzaju wykończeniami drewnianymi czy charakterystycznymi okuciami.
Mimo, że od kilku lat słyszymy opinie o kończącej się erze mebli białych i nowych trendach kolorystycznych, to patrząc globalnie na całość naszej produkcji, zużycie różnych materiałów właśnie w tym kolorze mamy ciągle największe – czyli posługując się tą metodą - dominuje ciągle uniwersalny kolor biały w różnych odmianach – mat, wysoki połysk, szkło itd. Patrząc jednak na naszą ofertę możemy powiedzieć, że mamy przekrój barw: od mebli jasnych przez niemal wszystkie odcienie drewna po kolor czarny. Nasze ostatnie propozycje targowe w Poznaniu to również przekrój kolorystyczny - od białego przez butelkową zieleń, szarość, i kilka drewnianych odcieni brązu po czarny - wszystkie stricte handlowo, dobrze przyjęte przez naszych klientów. Dlatego unikałbym jednoznacznych stwierdzeń dotyczących trendów w kolorystyce.
Na rynku polskim w sypialniach dominują ciemniejsze kolory drewna jak np. z naszej oferty system Galaxy, natomiast na zachodnich raczej bardziej powszechne są jaśniejsze odcienie kolorów drewnopodobnych jak np. komplet VERA. W pokojach dziennych i jadalniach ciągle dominuje biel - jak program Hektor, Tulsa czy Silke, gdzie biały połysk połączony jest z różnymi wstawkami kolorystycznymi. Na rynkach zachodnich, adekwatnie do sypialni, głównie różnego rodzaju odcienie naturalnych kolorów drewna.
W zasadzie w każdej branży bardzo ważną rolę odgrywa wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. Jakie mają Państwo plany rozwojowe na najbliższe lata?
Motorem wdrażania wszelkich nowych rozwiązań są codzienne problemy, a podejmowane działania związane z wprowadzaniem wszelkiego rodzaju innowacji, mają służyć jako lekarstwo na te problemy. Nasz główny kłopot dziś - w dobie COVID, trochę na przekór temu, co słyszymy w codziennych wiadomościach - to „klęska urodzaju”. Nasze możliwości produkcyjne są zbyt małe w stosunku do obecnych potrzeb. Wbrew pozorom jest to duży problem, bo w dłuższej perspektywie może zachwiać zaufanie naszych partnerów do nas, a odzyskanie go jest z założenia procesem złożonym i długotrwałym. Dlatego planujemy wdrożyć rozwiązania usprawniające produkcję i zwiększające jej moce, a w czasach kiedy najdroższym czynnikiem produkcji staje się praca ludzka, musi to być maksymalna jej automatyzacja.
Na polu handlowym planujemy szereg rozwiązań e-commercowych, które można ogólnie przedstawić jako skrócenie i przyspieszenie przekazywania informacji o naszej ofercie między nami i sklepami internetowymi. Jesteśmy również na etapie wprowadzania systemu B2B ulepszając go jeszcze o rozwiązania API. Z powodów, o których mówiłem na początku zwlekaliśmy z wdrożeniem dropshippingu – tutaj również jesteśmy na etapie dopinania rozwiązań systemowych.
Wyzwaniem jakie sobie powzięliśmy na najbliższy rok są nowe rozwiązania związane z samoobsługą klienta i dotyczą głównie innych sposobów prezentowania naszej oferty dla odbiorcy końcowego na etapie samodzielnego zapoznawania się z konkretnym produktem czy ofertą HM ogólnie.
Marka Helvetia została nagrodzona tytułem „Dobra Marka 2020 – Jakość, Zaufanie, Renoma”. Co oznacza dla Państwa to wyróżnienie?
Przysłowie szkoleniowe, które budzi mój uśmiech, ponieważ było dość często przytaczane przez jednego z moich byłych szefów mówi: „Każdego ranka w Afryce gazela budzi się i wie, że musi biec i być szybsza niż najszybszy lew, inaczej zginie. I każdego ranka budzi się lew i wie, że musi być szybszy niż najwolniejsza gazela albo umrze z głodu. …Jeżeli widzisz wschód Słońca, lepiej, żebyś zaczął biec… „
I właśnie codziennie rano zaczynamy taki bieg - rozwiązujemy problemy, podejmujemy decyzje, przyjmujemy nowe wyzwania, staramy się przewidzieć niewiadome itd. Generalnie czas mija bardzo szybko, z głową zaprzątniętą dziesiątkami bieżących spraw i planów. Wyróżnienie, które otrzymaliśmy powoduje, że na chwilę się zatrzymujemy i oglądamy za siebie z uśmiechem, i świadomością że „robimy dobrą robotę” i ktoś to zauważył. Polecam wszystkim, to bardzo przyjemne uczucie.
Jak wskazuje część samej nazwy wyróżnienia: jakość, zaufanie, renoma – właśnie dzięki wyróżnieniu na te elementy już świadomie zwracamy większą uwagę - trochę jak wskazanie palcem rzeczy ważnych z punktu widzenia każdego rozwijającego się przedsiębiorstwa i będących również elementami sukcesu, bo trudno go sobie wyobrazić bez tych właśnie elementów.
Wyróżnienie to jest dla nas ważne, bo pokazuje jak postrzegane są nasze codzienne starania i jakie są efekty podejmowanych działań.
Rozmawiała Małgorzata Bachórz