Ewolucja bankowości spółdzielczej: od bankowego rzemiosła do cyfrowych innowacji

Ewolucja bankowości spółdzielczej:  od bankowego rzemiosła do cyfrowych innowacji

 

Bank dobrego wyboru

Rozmowa z Pawłem Kulakiem, Prezesem Zarządu

Banku Spółdzielczego Rzemiosła w Krakowie

Banki spółdzielcze w Polsce mają długą i bogatą historię wpisującą się w historyczne, tradycyjne idee spółdzielczości. Niektóre działają od ponad 100 lat. Historia Państwa Banku jest tylko nieco krótsza, a zaczęła się w latach 70. ub. wieku. Jakie były początki BSR i jak obecnie kształtuje się jego struktura?

Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie istnieje od ponad 46 lat. Zaczynaliśmy jako lokalna instytucja, utworzona z inicjatywy krakowskich kupców, rzemieślników, drobnych przedsiębiorców. Obecnie tworzymy wielooddziałową strukturę, a nasze placówki znajdują się na terenie Małopolski i w części Podkarpacia. W latach 1996 - 2003 byliśmy architektem jednego z największych procesów łączących małe banki spółdzielcze. Ogółem nasz Bank przyłączył 24 mniejsze BS-y. Od 2019 r. działamy jako samodzielny bank, czyli poza strukturami zrzeszeń spółdzielczych Przez wiele lat jako instytucja rozwijaliśmy się ewolucyjnie, ale ostatnia dekada to już zdecydowanie rewolucja. Głównie cyfrowa i technologiczna. To, oczywiście, otwiera całkiem inne perspektywy i wyzwania, ale rodzi też nowe ryzyka. Procesy zachodzą tak szybko, że właśnie zmiana i zdolność adaptacji do nowych warunków staje się kluczowym aspektem prowadzenia działalności bankowej.

Ewolucja przyniosła zapewne też zmiany w strukturze odbiorców usług banku, mimo że pozostali Państwo przy historycznej nazwie. Jacy klienci korzystają z usług BSR i co obejmuje Państwa oferta? 

Związki z małą i średnią przedsiębiorczością mocno odznaczył nasze „bankowe DNA”, ale faktycznie, z biegiem lat nasza oferta stawała się coraz bardziej uniwersalna, skierowana do klientów detalicznych. W wyniku konsolidacji w latach 90. ważną grupą klientów stali się również rolnicy. Rozwinęliśmy wówczas także współpracę z instytucjami samorządów terytorialnych, dla których chcemy być naturalnym partnerem, bankiem pierwszego wyboru. Obecnie obsługujemy małe, średnie i mikroprzedsiębiorstwa, osoby prywatne, rolników oraz jednostki samorządu terytorialnego, w gminach, gdzie znajdują się nasze placówki.

Oferujemy naszym klientom pełen wachlarz tradycyjnych produktów bankowych. Oprócz różnego rodzaju kredytów, rachunków rozliczeniowych i lokat terminowych, zapewniamy również obsługę finansową w zakresie ubezpieczeń na życie i majątkowych, realizacji przekazów Western Union, leasingu i faktoringu. Klienci mają również możliwość skorzystania za naszym pośrednictwem z doładowania telefonów komórkowych i zakupu terminali płatniczych. W dobie globalizacji i cyfrowej dostępności nasza oferta nie odbiega od standardów rynkowych. Oferujemy dostęp do usług przez kanały elektroniczne i mobilne. Nasza aplikacja TuBSR jest wyposażona w BLIKA. Regularnie modyfikujemy produkty kredytowe i depozytowe, żeby były atrakcyjne i konkurencyjne dla klientów.

Sektor usług bankowych, czy szerzej – finansowych, w Polsce jest bardzo zróżnicowany, a jednocześnie konkurencyjny. Jakie są największe atuty Banku Spółdzielczego Rzemiosła. Czym przewyższają Państwo tego typu podmioty komercyjne? 

Należymy do grona największych banków spółdzielczych w Polsce. Od 2019 r. Od kilku lat zmieniamy model naszego działania. Dążymy do bardziej spersonalizowanej, a jednocześnie coraz bardziej zaawansowanej technologicznie obsługi, która zakłada wysoki stopień zautomatyzowania procesów.

Jesteśmy mocno wpisani w nasz region, czujemy odpowiedzialność za rozwój „małych ojczyzn”, które go stanowią. W tym sensie chcemy być fundamentem ekonomicznym mniejszych miejscowości. Działamy tam, gdzie banki komercyjne nie widzą dla siebie potencjału rozwojowego. Naszym atutem jest doskonała znajomość charakterystyki gospodarczej i struktury społecznej tych miejsc oraz budowanie indywidualnych relacji z naszymi klientami.

Nasza odpowiedzialność za rozwój gospodarczy regionu ma bardzo konkretny wymiar. Na co dzień wspieramy finansowo różne projekty społeczne i kulturalne. Zrujnowany budynek, który kupiliśmy jako krakowską siedzibę naszego banku, przywróciliśmy do świetności i dziś jest ujęty w rejestrze zabytków miasta. Od dwóch dekad jesteśmy partnerem Muzeum Krakowa przy organizacji Konkursu i Wystawy Szopek Krakowskich. To wydarzenie, które jest wpisane na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. Mamy też „własny” cykl powieściowy retro kryminałów, autorstwa Mariusza Wollnego, którego akcja toczy się w Krakowie, a miejscem akcji jest pałacyk Marfiewicza, czyli w nasza siedziba. Realizując misję banku lokalnego wspieramy niemal wszystkie święta miast i gmin, w których znajdują się nasze placówki oraz inne lokalne wydarzenia, które przyczyniają się do poprawy i uatrakcyjnienia życia mieszkańców. 

A jakie to ma przełożenie na ideę patriotyzmu gospodarczego? BSR jest na wskroś polskim bankiem o długoletniej historii, który mocno utożsamia się ze swoim regionem. Jak Pan ocenia - czy Polacy chętniej korzystają z usług polskich banków, w tym BSR, w porównaniu do tych zagranicznych? 

Triumfy globalizacji zatomizowały nas społecznie. Odnoszę jednak wrażenie, że obok pojawia się nowa silne tendencja. Zaczynamy wybierać to co miejscowe, sięgamy po produkty i usługi lokalne, indywidualne, realizowane w mniejszej, ale bardziej „ludzkiej” skali. Jako społeczeństwo cenimy to, co znajome i bliskie. Z tej perspektywy bankowość spółdzielcza jest takim właśnie ekonomicznym projektem. Staramy się zdobywać nowych klientów i pokazywać im, że poziom naszych usług nie odbiega od standardów rynkowych. Jesteśmy jednak mniej anonimowi i budujemy relacje oparte na kapitale wzajemnego zaufania. Pozostaje oczywiście kwestia skali. Trudno porównywać nasz potencjał z ogólnopolskim czy międzynarodowym bankiem komercyjnym.

Pracuję od lat w polskiej bankowości spółdzielczej i uważam, że nie powinniśmy mieć żadnych kompleksów. Dysponujemy w całości polskim kapitałem, który został wypracowany na miejscu i niezmiennie służy naszemu społeczeństwu. Jako użytkownicy i klienci jesteśmy bardzo zaawansowani w edukacji bankowej, korzystamy z wielu narzędzi i nowoczesnych technologii. Możemy się pochwalić rozwiązaniami, które pozwoliły wyprzedzić globalne firmy. Wystarczy wspomnieć system BLIK, który jest polskim wynalazkiem.

Jak kształtuje się strategia dalszego rozwoju Banku Spółdzielczego Rzemiosła w Krakowie? 

Jesteśmy polską instytucją finansową działającą w oparciu o tradycje spółdzielczości, dumną ze swego rodowodu, osiągnięć i projektów, w które się angażujemy. Rośnie poziom wyzwań stojących przed bankami spółdzielczymi, a więc i przed nami. Zmiany społeczne, kulturowe i generacyjne wyznaczają nowe standardy dystrybucji produktów i usług. Oznacza to konieczność dalszego inwestowania w nowe technologie i ciągłe szkolenie pracowników. Bardzo ważnym aspektem stają się również wymogi naszego dostosowania się do działania w zrównoważonym środowisku i dbałość o nie.

 

Rozmawiała Zuzanna Pawełczyk

 

 

 

 

 

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.