Fotowoltaika? Darmowy prąd i ulga dla Ziemi. Flagowe argumenty przemawiające za inwestowaniem w energię ze słońca. Ale czy to wszystko, na co można liczyć? Czy firma, gospodarstwo rolne lub właściciel przydomowej mikroinstalacji mogą zyskać coś jeszcze? O mniej oczywistych i często niewykorzystywanych plusach energii słonecznej opowiedziała nam zielona-energia.com, jeden z czołowych dostawców fotowoltaiki w Polsce, spółka nagrodzona tytułem Dobra Marka 2020.
Oszczędności na rachunkach trafiają do wszystkich, ekologia – zmniejszenie emisji CO2 – do coraz większej grupy osób. Z decyzji o inwestycji w darmowy prąd ze słońca zapewne cieszą się pracownicy, którzy musieli przejść w tryb home office, bez regulacji dotyczących ekwiwalentu za zużycie energii elektrycznej.
Co jeszcze zyskują ci, którzy już korzystają z instalacji fotowoltaicznych?
Mądry Polak po opłacie mocowej
Na fotowoltaikę warto spojrzeć jak na zabezpieczenie na przyszłość. W tym roku weszła opłata mocowa, finansująca głównie dopłaty do państwowych koncernów energetycznych. Jest to nowy punkt na rachunkach związany z usługą dystrybucji energii. Dla przedsiębiorców oznacza ich wzrost od kilku do nawet 25 proc. dla gospodarstw domowych – o ok. 3,5 proc. miesięcznie. Wiele firm, pomimo niepewności związanej z pandemią, jeszcze w 2020 zdecydowało się na instalację fotowoltaiczną, mając na uwadze, że nie tylko cena samego prądu będzie rosła w kolejnych latach, ale pojawią się dodatkowe pozycje do opłacenia. Zgodnie z ustawą o rynku mocy zostanie ona (przyp. aut. – opłata mocowa) z nami do 2047 roku, a więc długo, co więcej, nie możemy wykluczyć, że pojawią się kolejne – mówi Michał Klimczyk, współwłaściciel zielona-energia.com – Opłata mocowa dla przedsiębiorstw jest naliczana dla energii pobieranej z sieci w godz. 7-22 w dni robocze. Firmy, które już korzystają z fotowoltaiki i produkują swój prąd, ograniczają jej wpływ na swoje funkcjonowanie. Te, które jeszcze się nie zdecydowały na inwestycję, w zależności od specyfiki działalności, mogą zmienić np. tryb pracy lub płynąć z falą rosnących kosztów. Jednak bazowanie na własnej elektrowni i energii ze słońca daje większą niezależność od „inicjatyw z góry”.
Niezależność można wzmocnić magazynem energii. W Polsce jeszcze nie jest to rozwiązanie szczególnie popularne, ale czeka je taka sama droga, jaką mają za sobą moduły fotowoltaiczne.
Gdy spojrzymy za naszą zachodnią granicę, zobaczymy, że w 2020 roku przybyło tam 88 000 domowych magazynów energii, czyli decydował się na niego co drugi nowy prosument w Niemczech przy inwestycji w instalację PV, jak podaje Bundesverband Solarwirtschaft e.V. (BSW), Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Słonecznego.
Wymarzony dom, wymarzona sprzedaż
W top 5 marzeń Polaków jest własny dom. Budując go czy kupując, najczęściej nie zaczynamy od myśli o jego sprzedaży, ale w kontekście podejmowania decyzji o fotowoltaice warto w głowie zarysować jej scenariusz. Instalacja PV podnosi wartość nieruchomości średnio o 3,74 proc.w porównaniu do bliźniaczej bez tego elementu, według danych Narodowego Laboratorium Energii Odnawialnej (NREL). Dla każdego z nas, także dla kupujących domy, liczą się koszty energii elektrycznej, więc darmowy prąd ze słońca jest mocnym, ekonomicznym atutem budynku.
Z drugiej strony na rynku nieruchomości, jak i na innych, zarysowują się postawy ekologiczne: domy z materiałów z odzysku, domy niskoemisyjne… Niekorzystanie z konwencjonalnych źródeł energii, a z odnawialnych, np. z fotowoltaiki, podnosi atrakcyjność w oczach kupców w stosunku do innych ofert i może przyspieszyć sprzedaż. Szczególnie że, jak dodaje Michał Klimczyk, gdy rozmawiamy o instalacjach fotowoltaicznych, to ich żywotność sięga 40 lat, a wydajność utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie przez cały okres użytkowania. Po 25 latach panele będą nadal produkowały powyżej 80 proc. energii w porównaniu do nowego produktu. Nie są to luźne założenia, a element gwarancji producentów, którzy są bardzo ostrożni w składaniu obietnic.
Wizerunek zielonej firmy
W budowaniu marki funkcjonuje koncept, który określa się jako Reasons To Believe, czyli powody, by wierzyć marce. Jeśli firma mówi, że dba o planetę, zależy jej na środowisku, by nie były to tylko słowa-wydmuszki, powinna to udowodnić, np. przez stosowanie do produkcji surowców z recyklingu, redukcję zużycia plastiku i oczywiście ograniczenie korzystania z konwencjonalnych źródeł energii. Chyba najbardziej spektakularnym ujęciem podczas konferencji Apple w październiku 2020 r. było to, gdy Lisa Jackson, wiceprezes ds. środowiska, polityki i inicjatyw społecznych, stała na dachu głównego budynku Apple Park pokrytego panelami fotowoltaicznymi, zapowiadając, że do 2030 osiągną neutralność w emisji CO2. Świetne wizerunkowo zdjęcie i jestem pewny, że będzie takich coraz więcej – mówi Łukasz Fonfara, współwłaściciel zielona-energia.com. Rośnie liczba firm, które korzystają z odnawialnych źródeł energii i nie są to tylko giganci, jak Apple, Microsoft czy Unilever. To kierunek, w którym konsekwentnie będą podążać wszyscy, a przynajmniej dominująca większość. Jest korzystny dla środowiska, ale i PR-owo oraz sprzedażowo dla tych przedsiębiorstw, bo coraz częściej podejmujemy ekodecyzje. Jeśli firma może powiedzieć, że 3 lata pracy jej instalacji fotowoltaicznej wpłynęły na zmniejszenie emisji CO2 o 82,38 tony i zmniejszenie wylesiania o 2112 drzew (wyniki naszego Klienta), to niepodważalnie potwierdza swój status zielonego biznesu i zyskuje w oczach obecnych i potencjalnych klientów. Ten wkład na rzecz środowiska nasi Klienci mogą codziennie śledzić w aplikacji monitorującej pracę instalacji i wykorzystywać dane np. w komunikacji w social mediach – dodaje Łukasz Fonfara.
Trudno się z tym nie zgodzić. Londyńska agencja badawcza, TrendWatching, zidentyfikowała Better Business jako jeden z 16 megatrendów, definiujących przyszłość biznesu i konsumpcjonizmu. Świadomość konsumentów na temat wpływu wyborów zakupowych na planetę rośnie, częściej sięgamy po produkty ekologiczne. Co ciekawe, zwróciła na to uwagę zielona-energia.com, na opakowaniach pojawiają się najczęściej oznaczenia, ikony, związane ze składem produktu, ale całkowicie niewykorzystany jest motyw podkreślania na nich faktu, że produkt został wytworzony dzięki energii ze słońca. Czysta energia najczęściej pojawia się w komunikacji hoteli, bo jest to świetny argument potwierdzający, że nie tylko lokalizacyjnie są blisko natury. Zachętą dla innych branż niech będzie fakt, że według badań ponad 60 proc. konsumentów do wyboru konkretnej marki poza ceną i jakością skłaniają jej działania proekologiczne (dane z Global Consumer Pulse Research).
Chętniej wybierany zielony pracodawca
Wizerunek zielonej firmy przekłada się nie tylko na relację marka – konsument, ale i pracodawca – pracownik. Raport Cone Communications Millennial Employee Engagement Study przedstawia interesujące dane związane z budowaniem marki pracodawcy. 76 proc. Millenialsów, wybierając miejsce pracy, uwzględnia społeczną i środowiskową działalność firmy, a 75 proc. respondentów zadeklarowało zgodę na pracę za niższe wynagrodzenie dla odpowiedzialnej, w tym ekologicznie, firmy. Praca dla takiego pracodawcy daje też według badań większą satysfakcję. Przy znacznych inwestycjach w systemy benefitów dla pracowników jest to punkt, który wskazuje nowe możliwości. The Deloitte Millennial Survey potwierdza, że ochrona środowiska i zatrzymanie zmian klimatycznych zajmują wysoką pozycję w świadomości generacji Y i Z. Odpowiedzialność środowiskowa, w tym bazowanie na odnawialnych źródłach energii, przenika więc nawet do sfery Human Resources.
Fotowoltaika to nie tylko korzyści indywidualne – dla danego gospodarstwa domowego czy danej firmy. W szerszej perspektywie będzie miała bardzo duży wpływ na rynek pracy, stając się jednym z motorów napędowych polskiej gospodarki. Łukasz Fonfara przewiduje, że w szczytowym momencie swojego rozwoju branża PV będzie w stanie zatrudniać 300–400 tysięcy ludzi.
O tym, że energia słoneczna jest racjonalnym wyborem, do którego zmierzamy na większą skalę, świadczy ubiegły rok i liczba nowych instalacji PV. Sama zielona-energia.com w 2020 roku wykonała instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy ponad ponad 30MW. Zaskoczeniem może wydawać się skok zainteresowania fotowoltaiką w czasie lockdownu przez jedną z najbardziej dotkniętych obostrzeżeniami branżę – hotelarską. Rzeczywiście, w 2020 roku wykonaliśmy instalacje fotowoltaiczne m.in. dla kilku niecodziennych obiektów, w tym hoteli. Bardzo zachęcam do ich odwiedzenia, pomimo tego, że nasze instalacje nie są tam główną atrakcją. Hotel Paradiso, Hotel Alexandrium pod Warszawą… – wymienia Michał Klimczyk – W trudnym dla siebie czasie zdecydowały się na inwestycję z myślą o korzyściach w przyszłości, które pojawiły się dość szybko. Na przykład w Hotelu Szczawnica produkcja energii ze słońca przełożyła się na oszczędności w opłatach za prąd na poziomie 18,5 tys. zł w ciągu ośmiu miesięcy działania instalacji. Można zatem powiedzieć, że fotowoltaika procentuje szybko i na wielu polach, zarówno w przypadku działalności gospodarczych, jak i klientów indywidualnych.
Oprac. J.J.
zielona-energia.com – jedna z największych i najbardziej doświadczonych spółek realizujących instalacje PV w Polsce, zajmujących się także dystrybucją komponentów do nich. Wykonała systemy fotowoltaiczne dla tysięcy inwestorów indywidualnych, hoteli, popularnych stacji benzynowych, dealerów samochodowych, a nawet dla stadionu sportowego. W badaniu poprzedzającym wybór firmy, która otrzyma tytuł Dobra Marka 2020 wśród dostawców instalacji fotowoltaicznych, doceniana za:
- budowanie oferty bazującej tylko na certyfikowanych i atestowanych komponentach (klienci zielona-energia.com otrzymują wraz z dokumentacją powykonawczą certyfikaty poszczególnych elementów systemu),
- terminowość i sprawną logistykę (dzięki własnemu magazynowi),
- kulturę sprzedaży,
- dobry i szybki kontakt,
- wykwalifikowaną kadrę (wszyscy pracownicy, nawet biurowi, przechodzą szkolenia monterskie, aby znali i rozumieli cały proces montażu instalacji i mogli odpowiedzieć na każde nurtujące klienta pytanie),
- zaangażowanie w różne inicjatywy – pomoc szpitalom w czasie pandemii, organizacjom charytatywnych działającym na rzecz dzieci i seniorów, a także za wsparcie dla sportu.