Polski eksport rolno-spożywczy w okresie pandemii

Agro_rynek1.jpg

Pandemia Covid-19 nie załamała polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych. W 2020 roku jego wartość wzrosła w stosunku do roku 2019 o 7 % i wyniosła 34 mld euro, czyli wzrosła o 2,2 mld euro w stosunku do roku poprzedniego. Saldo w obrocie artykułami rolno-spożywczymi było dodatnie i w 2020 r. osiągnęło poziom 11,7 mld euro. Oznacza to wzrost o ponad 11% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Udział eksportu towarów rolno-spożywczych w polskim eksporcie w ubiegłym roku wzrósł, co oznacza, że sprzedaż żywności ma coraz większe znaczenie w obrotach polskiego handlu zagranicznego ogółem. Należy zaznaczyć, że polscy eksporterzy udowodnili, że są w stanie sprostać najwyższym wymaganiom stawianym przez partnerów handlowych z zagranicy. Żywność jest produktem pierwszej potrzeby i w obliczu globalnego kryzysu jej dostępność jest ważnym wyzwaniem dla funkcjonowania łańcucha żywnościowego. Resort rolnictwa apeluje do polskich konsumentów aby kupowali polskie produkty podkreślając solidarność z polskimi rolnikami.

Bądźmy świadomi i kupujmy polską żywność, wyprodukowaną w kraju. Tym samym wspierajmy polską gospodarkę, aby przezwyciężyć negatywne skutki pandemii COVID-19.

Również Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa jest także zdania aby polscy konsumenci nabywali rodzime artykuły rolno-spożywcze wspierając w ten sposób polskie rolnictwo i przemysł spożywczy.

Wiedza o sytuacji rynkowej pozwala producentom żywności rozpoznać potrzeby polskich konsumentów i spełnić ich oczekiwania, co oznacza, m.in. rosnące zainteresowanie polskich konsumentów żywnością ekologiczną. W eksporcie żywności nadal istotne znaczenie posiada dywersyfikacja rynków zbytu. W tym zakresie ważną rolę mają do odegrania radcowie rolni funkcjonujący w ambasadach RP. Należy podkreślić, że wg prezesa Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita Dariusza Sapińskiego, pandemia zmieniła rynek i spowodowała konieczność poszukiwania nowych form sprzedaży, z uwzględnieniem tworzenia własnych sklepów online. Polska żywność postrzegana jest na świecie jako żywność spełniająca najwyższe unijne standardy jakości. W tym zakresie należy kontynuować działania nad tworzeniem marki polskiej żywności, która stanowić będzie siłę motoryczną rozwoju przemysłu rolno-spożywczego.

Stowarzyszenie Eksporterów Polskich bardzo wysoko ocenia działalność Członków sektora rolno-spożywczego i jego ekspansję na rynkach zagranicznych w Europie i na świecie. Świadczy to o aktywnym działaniu na rzecz dywersyfikacji rynków zbytu polskiej żywności. Dowodem tego jest wysoki wzrost eksportu w ostatnich latach, a zwłaszcza o 7% w roku 2020. W działaniach na rzecz eksportu istotną rolę odgrywa systematyczna integracja eksporterów, która prowadzi do zwiększenia potencjału wytwórczego, a tym samym wielkości eksportu.

Źródło: MRiRW, KOWR i SEP

Stowarzyszenie Eksporterów Polskich

www.eksporterzy.org

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.