O wyzwaniach w branży logistycznej, zaufaniu i dobrej komunikacji z klientem oraz dbałości o najwyższą jakość usług rozmawiamy z Konradem Gałanem, Prezesem Zarządu Galan Logistics Sp. z o.o.
Państwa firma już od 15 lat zajmuje się kompleksowymi usługami logistycznymi. Skąd pomysł właśnie na taki biznes?
Znaczny rozwój branży logistycznej nastąpił po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. Dzięki temu mogliśmy wejść na nowe rynki i pozyskać zagranicznych kontrahentów. Natomiast nasza firma powstała dwa lata później, a jej założenie podpowiedział mi jeden z moich ówczesnych klientów. Pracowałem wtedy w jednej z firm logistycznych, nasz kontrahent potrzebował ponadstandardowej usługi, niestety okazało się, że żadne z obecnych na rynku przedsiębiorstw nie mogło mu jej zapewnić. Postanowiłem, że spróbuję dla niego zorganizować transport zgodny ze ściśle ustalonymi z nim regułami, dopytałem więc dokładnie czego potrzebuje i wszystko przygotowałem. Klient był bardzo zadowolony i zasugerował mi, abym pomyślał o założeniu własnej działalności, ponieważ podmiotów potrzebujących niestandardowych rozwiązań logistycznych jest o wiele więcej, a ja potrafię znaleźć odpowiednie rozwiązania w takich przypadkach. I tak zaczęła się moja przygoda z prowadzeniem biznesu.
Nasza firma powstała jako jednoosobowa działalność gospodarcza, a obecnie po 15 latach jesteśmy spółką z blisko 50-osobowym zespołem. Posiadamy 3 oddziały w Polsce – w Kobylance, gdzie znajduje się siedziba, w Gorzowie Wielkopolskim i w Poznaniu.
Jakie konkretnie usługi świadczy Państwa firma?
Obecnie zajmujemy się usługami transportowymi, magazynowymi, prowadzimy również serwis pojazdów, zarówno naszej floty, jak i klientów zewnętrznych. Organizujemy również przeprawy promowe w Europie.
Na rynku przede wszystkim wyróżniamy się profesjonalnym podejściem do klienta, jakością świadczonych usług i specjalizacją w obsłudze kierunków skandynawskich. Wielu z naszych klientów to firmy z Danii, Finlandii, Norwegii czy Szwecji, dla których zaufanie i wysoka jakość usług odgrywają decydującą rolę we współpracy.
Jakimi wartościami kierują się Państwo w pracy?
Ponieważ często szukamy dla naszych klientów niestandardowych rozwiązań, w pewnym momencie pojawiła się w nas potrzeba stworzenia pewnych reguł, norm i zasad, którymi powinna kierować się firma i każda z zatrudnionych w niej osób. Podczas jednego ze spotkań integracyjnych wspólnie opracowaliśmy wartości, które pomagają nam podczas codziennej pracy, są to: zaangażowanie, konsekwencja, szacunek, odpowiedzialność i uczciwość. Stanowią one podstawę naszej działalności. Oferując klientowi nowe rozwiązania zawsze zastanawiamy się czy na pewno są to dobre propozycje i czy są zgodne z naszymi wartościami. To bardzo pomaga w pracy.A jak definiuje Pan pojęcie „jakości” w odniesieniu do działalności Galan Logistics?
Jakość dla nas to przede wszystkim wsłuchiwanie się w potrzeby klienta. W naszej pracy najważniejsza jest komunikacja, to informacja zwrotna od kontrahenta daje pewność odpowiedniego wykonania usługi. Dlatego przeprowadzamy regularne szkolenia, podczas których omawiamy zachowania wobec klientów oraz współpracę pomiędzy poszczególnymi pracownikami. Stworzyliśmy również system informacyjny, który zapewnia stałą kontrolę zleceń, obsługi klienta i stanu technicznego floty. Dodatkowo ciągle szukamy nowych rozwiązań, które pozwolą nam usprawnić pracę i polepszyć obsługę.
Chcę również podkreślić, że dla nas oprócz administracji równie ważny jest zespół kierowców, który odgrywa kluczową rolę w naszej firmie. To osoby, które prowadzą nasze pojazdy są pierwszym i ostatnim ogniwem wykonania każdego zlecenia. To bezpośrednio od nich zależy jakość wykonania usługi, to oni są wizytówką naszej firmy. Bardzo doceniamy ich pracę i równocześnie kładziemy duży nacisk na to, aby wykonywali ją odpowiedzialnie i terminowo.
Państwa firma została właśnie nagrodzona Złotym Godłem QI 2021 w kategorii Usługi Najwyższej Jakości, co oznacza dla Państwa to wyróżnienie?
Wyróżnienie to zobowiązanie do utrzymania wysokiego poziomu jakości usług w odniesieniu do klientów, jak i pracowników. To nagroda przyznana firmie, jak również każdemu z pracowników. Nasz cały zespół przyczynił się do tego sukcesu i jesteśmy z tego dumni.
Obecnie w każdej branży bardzo ważną rolę odgrywa wdrażanie nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań. Jak to wygląda w Galan Logistics?
Nowoczesne rozwiązania bardzo usprawniają pracę i bez nich nie można się rozwijać. Stale inwestujemy w rozbudowę naszego systemu informacyjnego, dzięki temu wzrasta wydajność naszej pracy. W zależności od potrzeb posiadamy możliwość integracji EDI, jak również automatycznego informowania nadawcy i odbiorcy o załadunku.
Pomimo stosowania innowacyjnych rozwiązań, wciąż mocno cenimy sobie bezpośredni, tradycyjny kontakt. Część klientów chce być w stałej łączności z osobami, które odpowiadają za transport ich towaru, nie tylko otrzymywać automatyczne wiadomości. Dlatego jeżeli kontrahent tego potrzebuje, jesteśmy dla niego dostępni.
W związku z wprowadzaniem nowoczesnych rozwiązań w firmie, w najbliższym czasie zamierzamy włączyć do floty pojazdy ciężarowe napędzane gazem ziemnym LNG. Są to samochody, które pozwalają ograniczyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery o 90 proc. w odniesieniu do tradycyjnie używanych pojazdów diesla. Ciężarówki napędzane LNG są w mojej ocenie bardzo nowatorskim rozwiązaniem i w odniesieniu do elektrycznych samochodów ciężarowych ich ładowność nie jest ograniczona przez miejsce przeznaczone na baterie. Dodatkowo są bardzo ciche, mogą wjechać nocą do każdego centrum europejskich miast, co nie jest możliwe w przypadku pojazdów z silnikiem diesla. Nasz pierwszy tego typu samochód odbieramy w tym roku, a do końca 2022 roku włączymy ich do floty 30. Naszym długoterminowym celem jest wymiana wszystkich ciężarówek na napędzane gazem ziemnym LNG. To kierunek, w którym upatruję dużą szansę dla transportu w Europie.
Jakie jeszcze mają Państwo plany na najbliższy czas?
Nadal będziemy starali się uczyć wspólnie z klientami i szukać nowych, lepszych rozwiązań. Wypatrujemy również nowych luk na rynku, którymi będziemy mogli się zająć i powiększyć swój zasięg.
Drugim bardzo istotnym dla nas tematem, na który będziemy w najbliższym czasie kłaść duży nacisk jest ochrona środowiska. Wdrożyliśmy normę ISO 14001:2015, kontrolujemy nasz wpływ na środowisko oraz staramy się budować świadomość ekologiczną u pracowników. Chcemy wprowadzać takie rozwiązania, które pozwolą nam zminimalizować nasze oddziaływanie na przyrodę.
Państwa spółka aktywnie angażuje się w akcje charytatywne i działania na rzecz lokalnej społeczności. Proszę powiedzieć coś więcej na ten temat.
Lubimy pomagać zwłaszcza mieszkańcom regionu, w którym działamy. Promujemy idee świadomego i odpowiedzialnego biznesu. Od wielu lat prowadzimy działalność charytatywną, wspieramy domy dziecka, szkoły oraz kluby sportowe. Od dwóch lat nasi pracownicy biorą udział w biegu sztafet firmowych NCDC Business Race. Dzięki temu dbamy również o ich zdrowie
i kondycję fizyczną oraz przede wszystkim wspieramy akcje charytatywne organizowane podczas tego wydarzenia. Uważam, że uprawianie sportu ma również pozytywny wpływ na osiąganie sukcesów biznesowych. Dzięki systematycznym treningom uczymy się wytrwałości, a to cecha niezbędna w pracy. Nie oczekujemy, że osiągniemy sukces w jeden dzień, tylko powoli realizujemy wszystkie działania i otwieramy się na rozwój.
Dodatkowo od wielu lat współpracujemy z Akademią Morską w Szczecinie, której studenci odbywają u nas praktyki i staże, często również po ich ukończeniu zostają pracownikami Galan Logistics.
Rozmawiała Małgorzata Bachórz