Droga wodna przez Mierzeję Wiślaną w statystykach

Droga wodna przez Mierzeję Wiślaną w statystykach

Jesienią miną dwa lata od uruchomienia drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Od tego czasu ruch stopniowo rośnie. W Business Insider Polska opublikowano najnowsze dane dotyczące zarówno polskich jednostek, jak i tych pływających pod zagranicznymi banderami.

Jak pisał serwis w czerwcu, jeszcze dwa lata przyjdzie czekać mieszkańcom Elbląga na dokończenie inwestycji w przekop Mierzei Wiślanej, co ma pozwolić na wzrost przeładunków w tamtejszym porcie. Nie oznacza to jednak, że obecnie tor wodny jest całkowicie nieużywany. Ruch w nim stopniowo rośnie, choć nie są to skokowe różnice - stwierdzono.

O dokładne statystyki poproszono Urząd Morski w Gdyni. Z danych wynika, że na kanale przez mierzeję spotkać można głównie turystów – podano w informacji.
Przez krótki czas 2022 r., bo jednostki mogły korzystać z drogi wodnej dopiero od jesieni, odnotowano 467 przepłynięć przez śluzę portu Nowy Świat – napisano dalej.

W następnym roku tj. 2023 przez przekop  przepłynęło już 1589 jednostek – wskazał serwis na podstawie danych Urzędu Morskiego w Gdyni.
Natomiast od stycznia do 28 lipca 2024 r. odnotowano 977 przepłynięć przez śluzę. W sumie do tej pory z drogi skorzystano więc 3033 razy – wskazano w treści.

Przez przekop pływają nie tylko polskie jednostki, ale także te pod obcymi banderami. Tu liderami są Niemcy, a w 2024 r. już odnotowano więcej obcych jednostek niż w sumie w 2022 i 2023 r. – podkreślono w informacji.

Kanał w teorii ma służyć przede wszystkim jednostkom pływającym, ale stał się także po prostu atrakcją turystyczną. "Zgodnie z załączonym zestawieniem obserwujemy zwiększone zainteresowanie przeprawą przez śluzę portu Nowy Świat ze strony żeglarzy, jak również turystów, którzy odwiedzają Port Nowy Świat — pieszo, na rowerach i w grupach zorganizowanych" — zwrócili uwagę przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni.

Według odpowiedzialnego za spraw morskie wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki pogłębianie ostatniego odcinka toru podejściowego do portu w Elblągu powinno się zakończyć na przełomie lat 2025 i 2026 lub najpóźniej w II kw. 2026 r. Wówczas można spodziewać się wzrostu ruchu komercyjnego z ładunkami – napisano w podsumowaniu.   (jmk)

Foto: Dziennik Bałtycki Plus // Urząd Morski w Gdyni
Źródło: Businessinsider.com.pl

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.