Eksperci PwC przeanalizowali ponad pół miliarda ogłoszeń o pracę z piętnastu krajów na świecie, żeby sprawdzić, jaki wpływ na kształt globalnego rynku pracy, wysokość pensji oraz produktywność ma sztuczna inteligencja. Wnioski opublikowali w raporcie AI Jobs Barometer 2024 – opisał serwis Businessinsider.com.pl
Jak cennymi pracownikami są specjaliści w dziedzinie AI doskonale obrazuje dynamiczny wzrost oferowanych im wynagrodzeń. Według raportu 2024 AI Jobs Barometer od 2016 r. na niektórych rynkach stawki proponowane kandydatom na stanowiska pracy wymagające specjalistycznych kompetencji z obszaru AI, takich jak uczenie maszynowe czy sieci neuronowe, wzrosły nawet o 25 proc. – wskazano w treści informacji.
Bardziej szczegółowe dane pokazują, że wśród ogłoszeń o pracę na stanowisku kierownika sprzedaży w Stanach Zjednoczonych te, w których wymagana jest znajomość AI, oferują o 43 proc. wyższe wynagrodzenie, niż pozostałe. W Wielkiej Brytanii pracodawcy są skłonni zapłacić o 27 proc. więcej prawnikom wyposażonym w takie umiejętności. Z kolei wyspecjalizowani księgowi w Kanadzie cieszą się o 17 proc. wyższymi stawkami, niż ci, którzy nie podnieśli swoich kompetencji – napisano dalej.
Zapotrzebowanie na specjalistów w obszarze sztucznej inteligencji ciągle rośnie. Największym popytem cieszą się zawody z obszaru IT (pięć razy wyższe zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników niż w innych sektorach), usług profesjonalnych (trzy razy wyższe zapotrzebowanie) oraz usług finansowych (2,8 raza wyższe zapotrzebowanie) – wskazano dalej.
AI jest tak potężną technologią, ponieważ wiele narzędzi na niej opartych może być wykorzystywana za pomocą prostego, codziennego języka, bez potrzeby posiadania specjalistycznych umiejętności technicznych. To z kolei przyczynia się do wzrostu produktywności. W tych sektorach rynku, które szeroko korzystają z możliwości sztucznej inteligencji (usługi profesjonalne, IT oraz usługi finansowe) wskaźnik produktywności wzrósł niemal pięciokrotnie (4,8) – czytamy dalej.
Równie zaskakujące jest tempo, w jakim te zmiany zachodzą. Specjaliści zgodnie przyznają, że nie da się go porównać do żadnej wcześniejszej innowacji - podkreślono.
W zawodach, w których użycie AI staje się powszechne, wymagania dotyczące kompetencji pracownika zmieniają się o 25 proc. szybciej. Chcąc utrzymać się na rynku pracy, pracownicy muszą być gotowi na dynamiczne zmiany i naukę przez całe życie. Muszą też być świadomi, że w dużej mierze sami są odpowiedzialni za swój rozwój i zdobywanie nowych kompetencji – zaznaczono dalej.
Spośród kompetencji, na które najszybciej rośnie popyt, specjaliści PwC wymieniają te wiązane z prowadzeniem zajęć sportowych, sztuką, branżą beauty czy opieką nad dziećmi i osobami starszymi. Z kolei najwolniejszy wzrost odnotowują zawody z sektora analizy danych i handlu – wskazano.
Oczekiwania wobec dalszego rozwoju sztucznej inteligencji nie maleją. Dyrektorzy firm, w których wdrożono wsparcie AI, są przekonani, że pozwoli im to nie tylko utrzymać wzrost, ale również zmienić modele biznesowe i kształt całego rynku pracy w przeciągu najbliższych trzech lat - zanalizowano.
Jak czytamy w podsumowaniu raportu, liderzy biznesu powinni wyjść poza tradycyjne zastosowania AI do usprawniania istniejących procesów, eksperymentować i szukać nowych modeli biznesowych. Wspierać wykorzystanie sztucznej inteligencji do wzmacniania, a nie zastępowania pracowników. Podnosić ich kwalifikacje, jak również pomagać im w przekwalifikowaniu do nowo powstających zawodów. Wykorzystać potencjał AI do tworzenia zupełnie nowych możliwości na rynku pracy. (jmk)
Foto: Rzeczpospolita // AdobeStock
Źródło: Businessinsider.com.pl