BP_2024

Przedsiębiorcy prywatni apelują o wypracowanie spójnej polityki klimatycznej

Przedsiębiorcy prywatni apelują o wypracowanie spójnej polityki klimatycznej

Zarządzający z sektora prywatnego apelują o podjęcie zdecydowanych działań i wypracowanie spójnej polityki klimatycznej – wynika z badania  przeprowadzonego przez Accenture i UN Global Compact.

W badaniu dotyczącym zrównoważonego rozwoju, przeprowadzonym przez United Nations Global Compact i Accenture, 18% CEO stwierdziło, że decydenci dostarczyli im jasnych informacji potrzebnych do osiągnięcia celów w zakresie zrównoważonego rozwoju i zmian klimatycznych. W raporcie, opublikowanym przed konferencją COP26 w Glasgow, liderzy biznesu alarmują o wcześniejszym niż przewidywano pojawieniu się wyzwań związanych ze zmianami klimatu i oczekują zdecydowanych działań w tym zakresie. Chodzi głównie o jasne ustalenie cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla, inwestycje w infrastrukturę i zobowiązania finansowe na rzecz sprawiedliwego przejścia na zerową emisję netto w krajach globalnego Południa (państwach rozwijających się z Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej). To działania konieczne do osiągnięcia celu, jakim jest ograniczenie wzrostu temperatury na świecie średnio o 1,5°C do 2030 r. Obecnie temperatura jest już wyższa o 1 stopień Celsjusza w stosunku do epoki przedindustrialnej (lata 1850-1900).

Raport „Climate Leadership in the Eleventh Hour” zawiera obszerne wywiady indywidualne z ponad setką czołowych CEO oraz wyniki ankiety przeprowadzonej wśród ponad 1230 dyrektorów zarządzających z 21 branż w 113 krajach. Wynika z niego, że liderzy sektora prywatnego mają trudności z realizacją celów w zakresie ochrony klimatu, mimo że prawie trzy czwarte z nich (73%) jest świadoma konieczności działania. Ponad połowa (57%) ankietowanych CEO twierdzi, że nadaje priorytet aktywnościom na rzecz klimatu w trakcie odbudowy biznesu po pandemii COVID-19.

Główne ryzyko, związane ze zmianami klimatu, które wskazują CEO to przerwy w łańcuchach dostaw spowodowane ekstremalnymi warunkami pogodowymi (49%). Jednak tylko 7% stwierdziło, że jest na zaawansowanym etapie tworzenia systemów wczesnego ostrzegania, aby przygotować się na zdarzenia związane z ryzykiem klimatycznym. Natomiast aż 71% twierdzi, że aktywnie pracuje nad określeniem celu zerowej emisji netto dla swojej firmy, a 57% uważa, że działa zgodnie z celem zakładającym ograniczenie wzrostu temperatury o 1,5°C w stosunku do epoki przedindustrialnej. Jednak tylko 2% z tych firm posiada formalny cel zatwierdzony przez inicjatywę Science-Based Targets.

– Mamy do wyboru dwie drogi: działać w biznesie nie wprowadzając żadnych zmian lub budować globalną gospodarkę, chroniącą ludzi, planetę i naturalne zasoby, które utrzymują nas przy życiu – mówi Sanda Ojiambo, CEO i dyrektor wykonawczy UN Global Compact, i dodaje: – Z rozmów z ankietowanymi przez nas CEO wynika, że społeczność biznesowa czuje się nieprzygotowana do radzenia sobie z kryzysem klimatycznym. UN Global Compact ma do odegrania krytyczną rolę, pomagając firmom w opracowaniu narzędzi i praktyk, aby mogły poradzić sobie z wyzwaniami. Jednocześnie zapewniamy możliwość zaangażowania sektora prywatnego do współpracy w zakresie tworzenia polityk i przepisów.

Badanie wskazuje również na kluczową zmianę postrzegania interesariuszy przez CEO. Największy przełom, zaobserwowany w ciągu 14 lat badań, dotyczy inwestorów i rynków kapitałowych. Obecnie w świadomości CEO są oni na trzecim miejscu, a jeszcze w 2019 roku była to pozycja ósma. Obserwujemy rosnącą presję, jaką inwestorzy wywierają na firmy, nawołując do określenia ryzyka i zrozumienia możliwości związanych z ograniczeniem wzrostu temperatury o 1,5°C.

– Cele w zakresie zrównoważonego rozwoju i zobowiązania podjęte w ramach porozumienia paryskiego oferują najbardziej przejrzysty plan działania. Wytyczają kierunek zmian, jakie biznes powinien podejmować w obszarze klimatu i innowacji, aby sprostać największym światowym wyzwaniom. Jednak w sytuacji, gdy pozostało niewiele czasu na realizację tych celów, a fizyczne skutki zmian klimatycznych są odczuwalne szybciej, niż oczekiwała większość CEO, liderzy muszą być gotowi do działania i rozliczani z wymiernych wyników – mówi  Peter Lacy, Global Sustainability Services Lead i Chief Responsibility Officer w Accenture oraz członek Globalnego Komitetu Zarządzającego, i dodaje: – Nauka, ekonomia i dane mówią nam, że łącząc tworzenie wartości biznesowej ze zrównoważonym rozwojem i możliwościami technologii, liderzy mają szansę na zwiększanie przewagi nad konkurencją.

Mimo że prawie dwie trzecie (65%) liderów już opracowuje nowe modele i rozwiązania biznesowe związane z zerową emisją dwutlenku węgla netto, tylko 16% wszystkich CEO twierdzi, że ich organizacje są gotowe do wdrożenia niezbędnych zmian.

Szczyt klimatyczny COP26 to kluczowy moment dla zmian dotyczących zrównoważonego rozwoju. Liderzy biznesu, którzy z ostrożnym optymizmem skłaniają się do współpracy międzynarodowej w celu rozwiązania kryzysu klimatycznego, zwracają uwagę na pięć obszarów, które pomogą im podjąć odważniejsze działania i zrealizować cele zawarte w zobowiązaniach porozumienia paryskiego. Są to:

1. Dostosowanie krajowych deklaracji w sprawie zmian klimatycznych (NDC) do kursu zmian klimatycznych, ukierunkowanego na ograniczenie wzrostu temperatury o 1,5°C.
2. Wzmocnienie globalnej współpracy w zakresie mechanizmów ustalania cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla, zgodnie z porozumieniem paryskim.
3. Realizacja działań klimatycznych dla krajów globalnego Południa w ramach przeznaczonego finansowania w wielkości 100 mld USD i zwiększenie tego typu zobowiązań.
4. Ustanowienie wspólnych norm w zakresie ochrony różnorodności biologicznej i naturalnych rozwiązań.
5. Zwiększenie zaangażowania przedsiębiorstw w kształtowanie polityki klimatycznej na rzecz wspólnych działań w dziedzinie klimatu.

Foto: WNP


Źródło: http://www.accenture.com/ungc i https://www.unglobalcompact.org/library/5976.
Raport „UN Global Compact–Accenture CEO Study on Sustainability”  >>>
United Nations Global Compact
Accenture (www.accenture.com)   

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.